Now I'm back with the next Checklist...
Again, lets just make this a very simple but useful entry for everyone (especially for me untuk di refer in the future for our next Baby! :P)...
Check out my SECOND Hospital Bag Checklist!
It's mine this time okeh! Hihihi... :)
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Mummy's Hospital Bag Checklist
- Kad Merah --> checked!
- Kad Appointment Hospital Putrajaya --> checked!
- Wallet (I/C, most important!!) --> checked!
- Baju Tidur (If possible, with front buttons) --> skipped! :P
- Warm Socks (Non-slip) - 2 pairs --> checked!
- Maternity Pads --> checked!
DisposableCotton Panties --> checked!
- Kain Batik --> checked!
- Slippers (Non-slip) --> checked!
- Nursing Bras - 2 pairs --> checked!
- Breast Pads - 3 small packs --> checked!
- Towel (Bath, Face, Hand) --> checked!
- Tissues --> checked!
- Toiletries (Shower Foam, Toothbrush, Toothpaste, Deodorant, Facial Cleanser) --> checked!
- Comb --> checked!
- Going Back Shirt / Dress - 1 set --> checked!
- T-Shirt (If possible, with front buttons) - 2 (without buttons) --> checked!
- Sweater --> checked!
- Tudung Sarung --> checked!
- Getah Rambut - 2 pcs --> checked!
Others
- Magazines / Books --> not so important to me! :P
- Handphone / Charger--> checked!
- Digital Camera / Charger --> checked!
- Plastic / Laundry Bag --> checked!
- Stretch Mark Cream --> skipped! later boleh soh my Husband bawak!
- Milk Bottles --> skipped! if perlu sangat, I'll get my Husband to bring it to me... :)
- Breast Pump --> same as above (refer 'Milk Bottles')...
- Thermos & Mug --> checked!
Additional Items
- Air Selusuh --> checked!
- Air Zam Zam --> checked!
- Akar Fatimah (tapi tatau bila nak guna!) --> checked!
- Kurma Nabi --> checked!
- Books / Ayat2 Al-Quran (important!!) --> checked!
*
*
*
*
*
*
*
*
Alrightttt... I'm done with my list!! ;D*
*
*
*
*
*
*
Hmm...
Lets discuss a bit about the list, shall we?? :)
Well, as advised by one of the Midwives during the Antenatal Class (which I attended on 14th June 2009 @ An-Nur Bangi)... It's best if you don't use disposable panties as it's not good for your tootttt... So instead, please use cotton panties ya? Eventhough a bit leceh sebab maybe nak kena tukar banyak kali, but it's the best choice!! Sebab elok for your tootttt and very comfortable too! :) Itu lah apa yang di advise by the Midwives during the class... And I agreed with them!!! Memang betul pun kan... Disposable panties nih kan cam ada "something" (chemical or whatever!?) so tak elok sangat kalau kita pakai... Hmmm. Anyhow, it's up to the individual lah kan! I'm just sharing the info jer... ;D
And then... Pasal baju tidur tuh! I tak bawak any sebab based on some comments I received in one of my previous post, I rasa betul gak yang usually the Hospital will provide the "baju" kan? So rasanya tak payah lah kot I bawak baju tidur sendiri... Hehe!
Pasal Milk Bottles and Breast Pump plak, I reallyyy hope I can breastfeed my Baby straight after the delivery! Tapi kalau susu still susah or slow nak keluar, I'll get my Husband to rush back home & bring the items for me! I nakkk gak try to breastfeed instead of buying Formulas! So I hope the Breast Pump will help me to stimulate my milk... Insya Allah! Tapi tu lah... Malas nak letak siap2 dalam my Hospital Bag! Rasa cam memberatkan jer... Hihihi! :P
Hmmm...
So what else ekk?
Ohh! Anyone knows how to use the Akar Fatimah!?? I got it from my friend, Yat@Nurul (yang baru balik Umrah) tapi I'm not so sure how to use it... Ader lah jugak baca here & there about bila nak guna, tapi cam tak berapa confident nak ikot! Sebab some people cakap camni, some people cakap lain plak... So how ekk?? Any opinions!? :)
Alright!
So as usual, if ada any opinions or suggestions lagi... Sila share and inform me okeh!! I really appreciate all comments and opinions by you guys!! Honestly... :)
Done done done!!
Ohh... There's another Checklist actually!
Insya Allah I'll try to post it up soon before I go into Labor (which is anytime now! *still waiting*)... Heh! :P
Catch you later, everyone!! ;D




8 comments:
Dulu sy pon bwk mcm U gak..1bag for baby, 1 bag for mama and another basket utk termos/susu mama/mug/air masak etc..
Then lepas kuar dr operation theater masuk HDU ward..so kena pindah brg2 dr wad biasa ke HDU le..
Mak Guard India tu kerek giler..siap perli..nk gi berkelah ke??
Bukan byk sgt..standard le kan??..lgpon sy kena tahan wad 1week..bukan sehari..
ok dah cheklist tu..tp cam huda dulu x bawak pun termos n mug..(maybe sbb kat private dah sediakan) tp rasenye gomen pun ade sediakan smua tu (if im not mistakenla)
tp huda bawak biskut..midwife biasenye x galakkan makan berat2 takut kite muntah nnti(bukan smuala yg akan alami muntah2 tu, depend kat org).. :)
Apash: tu lah dia... sket jer pun barang2 tu kan, tp biasa lah.. ada je nak comment2 kt Hosp tu nnt! huhuhu..
Huda: heh! ikotkan huda, nit malas nak bawak thermos ker, mug ke apa.. tp my MIL dah pesan kt hubby pastu since he insisted to bring for me, nit ikot jer lah... sbb barang2 yg additionals tu (yg dlm bakul), hubby yg akan bawak! :D
hihihi..hari semakin hampir...sume pun dah ready.. tggal keluar jer..bagus! hihi
Nits dear.. tak yah pk pasal botol susu baby, hospital putrajaya mengharamkan semua itu, even puting pun derang tak kasik bawak masuk. dear, think positive okay? semua ibu layak untuk menyusukan sendiri bayi mereka. newborn baby minum sket jer. percaya atau tidak perut derang besar biji guli tu je. minum dalam 1-2 sudu teh susu saja, dear larling. trust me.
think positive. nits boleh punya. sentiasa ingat susu kita ada. ini semua mind game saje. susu ibu yang terbaik utk baby jr. you can do it!
:)
me mase fes day tu tade susu (mayb sbb ta reti)...pastu jgn segan minta nurse ajar, nant dorang picitkan..insyaAllah kluar punya, so takya botol..ehe~
ape pun gud luck!
Amie: hehehe.. tu la pasal! u pun sama amie.. good luck to us! :P
Caza: heh.. tak fikir pun caza! nit x cuci pun lg bottle² tu.. malas!!! nnt² lah cuci.. hihihi! yeap, am not gonna bring any bottles in.. tau policy hosp.putrajaya camtu! bagus gak sbb mmg kalo leh nak exclusively BF my baby.. insyaAllah! sy yakin boleh!!! :P ;D
Tila: hey tila! yeap2.. insyaAllah kalo blur tak reti sgt, nnt me tny nurse.. heeee! thx ya! :)
hmm. ur hospital provides baju for you to wear at the hospital?
DEMC doesn't... after delivery you're on your own, so if tak bawak anything, it's the nude for u =P. even towels pun they tak provide. how bad is that?
anyway, congrats on ur delivery =)
Post a Comment