I turned 23 Weeks Pregnant today! :)
Alhamdulillah so far everything is doing well and okay with me & Baby Jr.! Eventhough I tend to worry a bit whenever he stopped or didn't move but my worries went away when suddenly I felt the nudge/kick in my belly again!
Awwww... There you are, Baby!
Mummy misses your kicks, turns and whatnot... ;)
Hmmm...
It's peaceful today!
As I read through all the progress and development of Baby Jr. from Week to Week, I can't stop smiling and thinking that in less than 4 months time, we'll be seeing our first baby... And it's for real!!! Tak sabar rasanya... ;D
Ya Allah, permudahkan segalanya untukku and Baby Jr... *amen*
Seperti biasa yang saya buat every Tuesday, I love to read my Baby Jr.'s Weekly development from some Pregnancy Websites. Banyak laa websites yang memang me dah siap² bookmark & every Tuesday for sure I'll have my weekly reads at those sites! :)
Andddd...
As I read the progress of Baby Jr. in Week 23 from this Source, I realized that the "baby-in-the-womb picture" has turned from...
This!!
Wahh.. Banyak perbezaan tu! Looks like, my dear Baby Jr. is growing bigger than the week before! Alhamdulillah... :)
Hmmmm...
So lets see my Pregnancy Updates up till this Week/today! :)
On Being 23 Weeks Pregnant
- I still feel fatigue at times.
- I'm out of breath sometimes... Mengah jer rasa! :P
- I still have sleeping difficulty! I keep waking up in the middle of my sleep, for few times! :(
- My belly has become more round like a basketball (I think!)...
- I still can't cook for dearest Husband... :( Ohh I'm sorry, Sayang! It's not like I hate to cook for you but I still can't stand long enough to finish all the cooking process! My baddd... :(
- I still can't accept 'Nasi Goreng' as my meals!!
- I still can't accept any fried food yang nampak macam dimasak terlebih minyak... Oily jer tekak nih! Iskk! :(
- I
cravelove to eat Roti Canai (kosong) ntah sejak bila ntah... Dulu takde laa suka sangat! Biasa² jer... Now everyweek (sometimes berderet hari²) nak makan tu tak kira pagi or malam²... Haihh! And I realized that Baby Jr. loves it as everytime after I ate Roti Canai (kosong), he will move and turns actively!! Ohh... Ikot Daddy ekk suka makan Roti Canai! Hehehe...
- Husband & I are still finalizing our Baby List! It seems like there's a lot to buy but we think that most Baby Lists that we found online, banyak benda merepek jer! Rasa cam tak perlu laa kot nak beli semua sebab banyak stuffs yang boleh tunggu sampai baby besar sket baru beli... Kalau beli skang, cam membazir jer! So that's why we're still in the middle of finalizing the final list of Baby Jr.'s stuffs! Being the first cucu for both sides of our families (mine & Husband's), banyak benda betul kene beli sebab tak banyak benda yang orang lain leh pass-down to us! Huhuhu... Even if ada yang leh pass-down (ada ke??) to us, si Mummy-to-be nih ala² nak semua benda baruuu for Baby Jr.! Hehehe.. Ngengade kan? :P But heyy! Any 2nd-hand stuffs from anyone is most welcomed here! Tak kisah punyaaa... *wink*
- My boobs are getting biggerrrr! I bought 3 new Bras (but not maternity/nursing ones though) from Debenhams (at The Curve) around 3 weeks ago & boyy, they're really comfy! You see... Having big boobs are DEFINITELY an asset to me but seriously, it's very veryyy hard to find the right size & Bras tau... Huhuhu!
- I have mild cramps (or whatever that is, I'm not sure) below my belly at times and I think, probably it's due to my active moves on bed, be it when I tried to stand or when I sit... Is it normal?? I hope so!
- I talk to my Baby Jr. every single day & everytime he moves... :)
- Hubby felt Baby Jr.'s first definite kick/move last night at around 02:00+ when my instinct told me that he's going to move, then I quickly placed Hubby's hand and pressed lightly on my belly then taddaaaa!! KICK! KICK! Hihihi... Hubby was sooo excited as so far Mummy jer yang rasa kan, and Baby Jr. slalu tak gerak bila Hubby letak tangan dia kat my Belly. Ntah camne semalam, Alhamdulillah Hubby dapat rasa yang betul²nya... Terkejut dia cam tak caya! Baru dia tau skang camne rasa "kicks" tu! :)
- I'm currently in the mood of shopping for Baby Jr.'s stuffs!! Yayy! Ohh... As per this website, I am 5.3 Months Pregnant and I'm currently in my 6th Month of Pregnancy!! Pastu, some blogger friends pun dah suggest untuk start buying baby's stuffs from now sikit² sebab nanti bila dah 7 or 8 Months Pregnant, lagiii tak larat! Hmm... I rasa betul jugak kan?? Sebab tu laa me & Hubby dah start beli sikit²... :P
- Sekarang nih, rasa cam makin susah nak pee cara mencangkung! FYI, me nih tak suka, tak selesa and tak biasa guna toilet yang duduk tu. Plak tu, rasa cam geliii jer sebab banyak punggung yang dok kat atas tu... Kalau terpaksa sangat guna pun, for sure bertimbun tissue paper me letak atas toilet seat tu, then baru duduk dengan perasaan yang masih geliii!! Iskkk... So skang nih terpaksa laa mula² menjinakkan diri ngan toilet jenis duduk tu! Susah okeh... Skang kalau mencangkung jer, rasa berat kat bahagian bawah belly and ala² rasa tertekan sket! Iskkk...
- Tu jer la kot wat masa nih yang terfikir nak tulis... Rasanya ada lagi tapi tak dapat nak fikir dah! Kalau ada lagi, I'll update from time to time okeh? :)
Hmmm...
Okay lah! Enough writing for now... Will write again soon!
Till then, toodlesss!! Catcha' later
*
*
*
*
*
OMG!!! Did I just feel his kicks just now? Right in the middle of my abdomen... Slightly below my boobs?? Oh my... Tinggi tuhh! Kuatnya kicks anak Mummy nih ekk... Terkejut betul! 2 kali lak tu... Pegang kat area situ terus Baby kick Mummy ekk! Hihihi.. So cute!! Tak sabar nak balik kerja nak kasi Hubby rasa... Dah agak dah, everytime "bertukar Minggu", sure Baby Jr. active sangat²!!! And that kick just now was the most kuat & terasa!! Terlompat jap me... Hihihihi... Mmmuuahhhh my Baby!!! :D
*
*
*
** Updated on 18-March-2009 ***
*
Another reading I did on another favourite Pregnancy Website, the Review of Week 23 states "Baby is getting (a little) plumper, but Mommy may notice something completely different when she glances at her own belly: the linea nigra."
So....
What's linea nigra?? :)
A question I've been asking myself (and asking my Mom & some others) for so long! Heh. As per the update on Week 23 from that website, Linea Nigra means/is... "That vertical line on your belly is a pregnancy trademark that shows up on moms-to-be of all stripes." :)
Heh. I'm sure most Moms-to-be out there dah lama perasan "the vertical line" kan?? Me pun start perasan the line since early Pregnancy lagi, kiranya awal² dulu laa... Cam bila perut dah mula membulat, line tu makin jelas & clear! Pelik gak memula... Tapi dapat agak, mesti sebab Pregnant nihh! I even showed it to my Mom. Dia gelak jer! Memang laa tengah Pregnant "line" tu jadik obvioussss! Huhuhu. Malu jap me! Ye lahh... Saya kan first-timer. Manalah nak tau yang "line" tu apa and nape tetiba ada! Hehehe... :P
Okay... So more info about Linea Nigra, check out this link! :) There's nothing to worry about since it's normal for every Preggers! Well, I tak risau pun sebab tau line tu became obvious sure bersebab kan... Hihihi!
Ohh.. I'd like to share these pictures too from the same website! :)
Before... (in Week 22)
Week 22 - Fetus is 5th Month(Source: http://www.whattoexpect.com/pregnancy/week-by-week/week-22.aspx)
After... (in Week 23)
Week 23 - Fetus is 6th Month(Source: http://www.whattoexpect.com/pregnancy/week-by-week/week-23.aspx)
Berbeza sket kan?? Hehe! That's about it then! Take care, ALL! ;D






11 comments:
omg skjp je kan dh turn 23weeks!!..sronok baca ur n3 bout the baby Jr. development..mana tau for my future ref..=p...insya allah..nway Kin doakan nit selamat semuanya..n yeah cant wait to see baby Jr...ikut muka sapa la nnt..ehhehe=) take care dear
Knit.. yg makan roti canai tue i sgt2 sokong! kenapa selera i yg dulu tak suka giler roti canai, skrg nie, tiap balik keja jer mesti nak roti canai...hahaha..it's funny!
p/s - set up la date dgn June.. I pun baru jumpa dia skali jer.. then kita meets up kat memana.. the curve paling cun!
wahhh best nye ur hubby da dpt rs baby movement hehehe..hubby sab nk merasa dr dl x dpt2 lg...baby slalu aktif time hubby x de kt sblh hehehe..dia nk sgt2 rs mcm mana baby tue gerak...hope dia dpt rs lar nnti ;)
talking bout bras..my frens yg big boobs pon ada problem nk bli bra kt msia ni..kalo ada pun kt marks n spencer or else tunggu VS nye warehouse sale borong byk2..kekeke..kesian..hehe..
hehe anita,i pun sama dah xleh nk guna toilet mencangkung dh..sbb kalo guna toilet gitu sure rs sakit yg amat kt perut..tp tu la rs geliiii sgt nk guna toilet tu kalo kt public toilet..iyyyaaaarkk...
haha
nits, pe kata beli lapik tandas (for tandas duduk) yang pakai buang. Ada jual kat farmasi or kat travellers shop if im not mistaken. Me rasa geli giler gak sbb org malaysia ni suke panjat tandas tu. banyak tapak2 kasut. Neway, mmg dangerous kalau selalu duduk kat tandas duduk tu (yg kotor), im afraid we are gonna get UTI.
bestnye knits...saya tak saba nak tunggu saat tu!!!
aah shu, ader jual kat carrefour jugak...kin slalu standby dlm handbag..kut klu nk guna public toilet...ishhh geli benor...
nits: baju baby tuh beli lah 4-5 helai newborn size.. sgt tak cun dan rimas tengok baby yg kecik gile tuh pakai baju besar2.. eii rimas... caza dulu pun org semua soh beli besar2, konon baby cepat besar, rugi beli kecik2.. ikut lah kan...
skalikk.. ya rabbi nyesal gile... memang sangat tak comel. alaa newborn size tuh bleh pakai sampai 3 bln. lagipun tak rugi, bleh pass down to next baby ape... lagi satu, nanti baju yg besar2 tuh dah agak lusuh bila mmg sepatutnya dia pki.. .. hahahah...
hai nit, fariza pun dah rasa baby gerak..tp hubby mcm frust je, bila suruh pegang masa dia gerak,dia tak rasa pun..kekdang baby senyap bila dia letak tangan..uhhhhuu sian dia.tak pe nnt dh besar skit rasa la kn,mcm hubby nit skrang.
kin: mmg kan!! kejap jer dah 23 weeks.. rasa cam baruuu je lagi! hehehe.. alright! waiting for ur turn plak nnt.. soonnn?? insyaAllah! don't stop trying~ *ahem* ;)
amie: yes babe! suka sgttt kan.. baby jr. pun sukaaa! active betol after i mkn roti canai tuh.. hehehe..
sabrina: sab, insyaAllah sket lg ur hubby dpt rasa la tu ur baby gerak.. me pun kebetulan instinct rasa dia nak gerak pastu cepat2 letak tangan hubby kt situ.. terus rasa!! :D
misbehave: babe!! ohh i still x sure nama u apa! huhu.. yes dear! mmg big boobs'er nih susah btol nak cari bras tau! and u or anyone who has smaller boobs must be thankful with what u have! hahaha.. i'm thankful for mine, though! LOL~ btw, beli bras kt debenhams lagi murah dari beli from triumphs or tempat lain (for big sizes laa).. seriouslyyy! (tp x penah plak i beli kt VS sales.. bilerkah ituuu??)
suya: tu larr pasal kan? gelii giler gi public toilet.. tp thank god if gi mane2 malls, i have my very own favourite toilet.. siap hafal kt which floor and which toilet cubicle yg elok, bersih & selesa.. to that extend okehhh.. siap ada pilihan toilet lagi kt every malls! :))
shu: kt ne nak cari ekk lapik tandas tu? i know abt it tp x penah jmp lg.. haih.. nnt nit try carik! thx dear.. :)
yat: hihihi.. insyaAllah ur time will come soon! take care tau..
caza: x kisah pun beli yg size besar.. kitorg igt nak pakai lewat sket tp insyaAllah x kusam color dia.. kitorg pun x plan nak kasi dia guna time kecik2.. bila dah 6 months+ baru kasi pakai kot.. ikot size dia nnt! hehe. and anyway, utk newborn dah beli gak tapi beli yg biasa2 kt JJ.. cam pureen etc! simple jer baju nya utk the 1st 3 months.. so no worries! akan ku beli lg baju2 yg lain bila dia makin membesar.. *wink*
faryza: hihhii besh2!! ur time pun will come.. jgn give up soh ur hubby letak tangan kt ur belly coz who knows nnt dia dah kenal suara ayah dia, sure dia kick gak nnt.. practiceeee! ;)
Post a Comment