Thursday, March 24, 2011

Alkisah malam Isnin.

Err...

Kalau hari Ahad tapi malam, kira malam Ahad ke malam Isnin ekk? Hehehe. Tak kisah lah tu!

Meh nak cerita sket pasal kejadian yang berlaku dalam WW kat entry before this.

Poor car. :(
(Picture Source: Google.com)

Hmmmm.

We were actually on our way to my parents' house in S.Alam, nak pick-up kereta my dad. Why? Sebab esok tu (Isnin), my family sampai from Umrah. So since kitorang yang menjemput dorang, so kena laa amik kereta dulu. Kereta besar sket so boleh masuk kitorang semua ramai². Hehe.

I called my neighbour in S.Alam to inform her pasal kitorang nak amik kereta tu. Sebab our car keys are all with them. Ye lah. I kan dok SK. Takkan nak ulang-alik check rumah & kereta kot. Rumah kena tinggal 10 days gitu, takkan tak panaskan enjin semua² kereta kan? So that's why memang dah biasa tinggalkan our keys to our neighbour. They pun do the same kalau dorang takde kat rumah & travel lama. Hehe.

So I called Makcik Minah sebelah rumah tu. Informed her that kitorang nak amik kereta my dad around 6pm-ish. Kiranya sebelum maghrib & sebelum gelap laa.

We all gerak from our house in SK around 6pm. My hubs memang dah banyak kali cakap yang dia sense something's wrong with his car. Sebab enjin asyik mati masa tengah drive & sometimes dah masuk gear 4, 5 pun tapi kereta tu macam tak gerak. As if dia static kat gear 3 jer. Slowwww jer rasa! Hmph!

Masa kat SKVE pun, few times jugak mati enjin masa kereta gerak. Weird.

We stopped few times masa kt PLUS highway (dah keluar dari SKVE). Masa keluar tol SKVE kat Bandar Saujana Putra tu pun we all stop jap kat R&R tu. Hubs checked the engine, he couldn't find anything wrong with it. Oh yeah. Lupa nak cakap. Masa on the way kat SKVE tu, memang ada few times dengar bunyi2 bising from the engine kalau hubs drive laju sket. Sakit telinga dengar! Huhuhu.

So masa kat PLUS highway tu, he drove slowly. Kitorang maintain dok left lane jer. Feeling jadi lorry jap. Hahaha! Hmmmm. Bila rasa kereta gerak cam tak best jer & start keluar bunyi bising tu, hubs stop kereta tepi jalan lagi. Imagine lah! Stop tepi jalan kt highway yang banyak kereta tu! Kan emergency lane tu bukan besar mana kt highway. Tskk!

So we decided nak stop at the next R&R.

Kebetulan dah dekat ngan Hentian/R&R Jejantas MUFORS tu. So terus stop situ! Perghhh! Once we stopped the car, bila hubs nak start up the engine balik, memang completely dead. Takleh start langsung!!! :(

He went out and checked on the engine. Dah la masa tu hujan renyai² & mendung sket. :( I was quite panic but I remained calm. Kalau kalut² sangat bukan leh wat apa. Nanti tambahkan stress my husband jer. Huhuhu.

We have no one to refer to in S.Alam. I mean, I have friends tapi apa my friends leh buat pun kalau I call them? Hmmm. Nak call my cousin, I rasa nanti susahkan plak. Nak call my BIL, rasa cam jauh sangat plak eventhough dia ada kat SK jer. Hmmm. No idea dah masa tu nak contact sapa! My husband masa tu dah merepek² dah. Haha. Sorry, baby! :) Dia cam rasa stress kot sebab tiba² kereta dia jadi camtu. Dah la roadtax mati end of this month! Kereta plak wat hal. Confirm banyak $ kena keluar!! :(

Being a wife, takkan lah kita nak stress and serabutkan otak husband kita lagi kan? Panic & risau tu letak tepi. We discussed on what to do & who to contact. Kebetulan lak handphone my hubs dah ki'okk. Lagi stress dia! Erkk! So takpe, I told him yang I nak contact his brother jer. Surprisingly, he said okay. For your info, my BIL is a mechanic. Kalau ada any problem with our cars and my hubs takleh nak repair problem tu, memang refer kat dia dulu. Hehe.

So I call my BIL, then passed the phone to my hubs. Cakap cakap cakap... Discuss discuss discuss... He suggested my hubs to check these and thats. My hubs checked, still no go. Tak jadi apa². End up, my BIL came to the rescue!!! He said he'll come over to check on our car. Phewww! :)

I told hubs soh reverse his car ke belakang sket sebab nak berteduh bawah one of the gazebo kat R&R tu. Since kereta takleh start, so dia turunkan handbreak jer. Hehe. Bergerak lah kereta tu ke belakang. Jauh gak kereta tu gerak sendiri. That shows yang jalan tu ala berbukit sket kot sebab senang jer kereta gerak secara reverse. Then we stopped slightly in front of a gazebo. Masa tu ada a couple yang dok berteduh situ. Sian dorang. Camtu la nasib kalau naik motor kan. Bila hujan jer, kena cari tempat berteduh. Tapi jangan wat perangai gerdix & gatal depan haku orait, budak². Ada yang kena sound time² tu jugak! Hahaha. *tiba²*

So well, we decided to wait for my BIL bawah gazebo tu. Sejuk skettt. Kalau dok dalam kereta jer, rasa cam terkepam. Hmph!

Lama gak tunggu my BIL sampai. When he came, dia terus check our car. Hubs joined him, of course. Check punya check punya check... Still takleh buat apa sebab he didn't have the right tools and whatnot with him. Sighhh. So no choice, kena tow the car gak! Huhuhuhu.

Since our 'Car Boy' is a mechanic himself, so for sure dia ada contacts Tow Truck service kan! So he called the one yang linked to his workshop, and another waiting game begins. Huhuhu. Seksa nya menunggu! :(

Tow! Tow! Tow! :(
(Picture Source: Google.com)

Ohhh.

Lupa nak inform! I didn't mind tunggu lama sebab memang kereta kitorang yang ada problem & since nak mintak tolong orang, mesti la kena tunggu and korban masa sket kan? But thing is, I was not feeling well masa tu. :( Earlier on that day, we had playdate with my dulu-kawan-blogger-now-dah-jadi-real-friend, Ielya & family. We went somewhere fun! Yang tu, in next entry I cerita okeh! :D Tapi masa kitorang keluar siang tu pun, I memang tak sihat sangat. Tiba² jer perut meragam & I got diarrhea!! Yes, cirit birit yang non-stop campur angin² memulas dalam perut. A complete package! Tskk! :(

I was like this earlier that day. :(
(Picture Source: Google.com)

Masa kitorang stucked dok kat R&R tu pun, my perut meragam gak. Sib baik ada toilet kat situ. Sempat lah gi buat 'business' 1 time! Huhuhu. Apa² pun... Allah is fair! Masa tu tengah pening fikir pasal kereta rosak, perut I walaupun meragam tapi masih okay compared to before that. Syukur! Sebab before that memang I ulang-alik toilet ntah brape kali ntah, tapi masa kat R&R tu sakit angin dalam perut berkurang & I can still 'tahan'. :)

Okay, back to the incident. Lama gak tunggu the Tow Truck. Ye lah. He came all the way from Kajang! Jauh tuuu... Hmmmm. I sempat call back my neighbour to inform her yang kitorang lambat sket amik kereta since kereta my hubs rosak. Huhu.

When the Tow Truck arrived, dah almost 10pm dah. :(

My boys. Masa ni Tow Truck baru sampai. :(

Since we have no extra car at home, my BIL willingly kasi my hubs pinjam his car sementara kereta my hubs dia repair kat workshop. Huhu. It was so nice of him. Kitorang plak naik segan. Ye lah. AbgLong plak yang pinjam kereta adiknya. Huhuhu.

To Adik Asyraf, thank you sooo much for the help dear!! You don't know how much we appreciate your help! Sanggup datang jauh² & check kan our car. Pastu call kan Tow Truck lagi. Then ikut the Tow Truck bawak hubs' car balik Kajang. Then sanggup naik motor gi bengkel hari² from now on sebab his car dia kasi my hubs pinjam. Terharu okeh!! Eventhough your brother (my beloved husband) tak cakap directly to you. *ahem* Orang lelaki kan! :þ But on behalf of him, THANK YOU SO MUCH! We really appreciate everything that you've done for us! Nanti tunggu surprise kami bila we return your car to you, okay? Hehehehe. :D

Ready to go! See you soon, dear car. *sobsss*

So yeah, now kami ada kereta vroomm vroommm! Hubs tiba² rasa seronok lak drive kereta adik dia. Sebab ada bunyi vroom vroommm yang agak kuat tu. Hahahaha. :þ

Then off we continued our journey to S.Alam guna kereta my BIL. Sampai S.Alam dah 10pm-ish. So lambat already. Dah laa esok tu kerja! Perut lak lapar giler sebab tak dinner lagi. Sian my little boy! Huhuhu! :(

Hmmm.

So that's the WHOLE story.

Oh well, I went very detailed this time. Sorry lah kalau bosan baca. Saje nak tulis ni kat blog so that in the future, we know what had happened in our life. And sape yang involve in that incident. Hiks.

Till my next post, toddlesss now! :)

4 comments:

Wina Momma S and S said...

tak bosan la, interesting..but I don't mean it in that way k :-)

sian u guys esp Adzryl yang x makan, mesti lapar dia huhuhuuu

psssst; u buat I terkenang zaman me & hubby naik motor dulu & terpaksa berteduh bile hujan..ahaks!

Ummi to Hamzah said...

nasib baik ur BIL came to the rescue jugak before the tow truck oso dtg :) it must have been a big help jugak kan?Alhamdulillah u all selamat :)

Shaza Shamsuddin said...

alahai sianyaaa.. dugaan sungguh.. huhuhu.. tapi nape tak guna insurance punya tow service. free up to some km.. adik caza dulu kereta stop kat hospital serdang, kena tow sampai rawang, kena RM30 jer.

nurulzia said...

Nasib baik settle kan..fuh mencabar! Babe..bile nk gathering lagi ni?hehehehhe