Lets continue the story from here! Sorry sangat hari tu tak dapat nak update blog! It's hard to squeeze my time and update this Blog since our Baby is my top priority now! Susah laa nak jauh² ngan dia... Rinduuu!! Hihihi. :P
Okay, jom sambung the final part of the journey! Again, this is going to be a LONG ENTRY okeh! Might be quite detailed tapi tak kisah lah. Bila dah tua nanti and baca balik, sure boleh teringat balik saat² mendebarkan tu kan! Cewahhh... :P ;D
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Saturday, 4th July 2009 - The Birth Day
- By13:00 (1pm), I'm already inside the Labor Room 4 of Hospital Putrajaya. The Nurse asked me to change into the Labor Dress (baju butang belakang tapi hari tu just sarung baju tu dari depan and that's it!) yang ala² sexy itu and terus baring atas katil! I sebenarnya ada rasa nak gi poo poo tapi Nurse tak kasi! Ntah pape ntah... Dia kasi I 1 bekas untuk poo poo kalau terdesak sangat! Chettt!! So I tahankan jerrr... Geli lah kalau nak poo poo dalam bekas! Plak tu, I have to do it dari atas katil... Haaa camtu tu?? Hishh... Baik takyah! Huhuhu! (Note: Nurse kat ward okay, Nurse kat Labor Room hampeh!!)
- Then the Nurse pasangkan drip kat tangan I, and pasang CTG on my belly. I selalu rasa berdebar-debar bila guna CTG machine tu. Dalam hati, asyik dok fikir and monitor baby's heartbeat jer. Kalau I dengar bunyi lain macam sket cam heartbeat baby slow down ker, sure risau semacam!! Eiii... Tak suka lah guna CTG machine tu! Best pasal leh dengar heartbeat baby jer. Tak best pasal bunyi tu kekadang tenggelam timbul based on baby nye pergerakan dalam my belly.
- Ohh! Another thing, scary jer dengar bunyi jam dalam bilik tu tau! Ada 2 jam okeh... Dua² or one of the clocks, jarum dia bunyi kuat! "Tick tick tick" camtu bunyi dia... Pyscho kan!? Makin nervous lah jadik! Hahaha! :P
- My Husband joined me soon after he settled the forms whatever thingy kat luar bilik tu. Hmmm. Now the nervous'ness pun bermula........
- Believe it or not, around 14:00 (2pm) camtu, one Nurse masuk bilik tu lagi to check on my dilation. Urgh!! Seluk time!! Tak suka betul... Hmm, still 4cm! Okay tak kisah lagi... Pastu she asked me, ada rasa sakit contraction tak? I jawab lah tak! Sebab memang tak rasa apa² lagi. Boleh borak happy² lagi ngan my Hubby. Nurse tu muka cam tak puas ati! Terus dia masukkan Pitocin through IV drip kat I. Pitocin nih dorang kasi I sebab nak speed up my labor. Ade ke patut? Mentang² tak rasa sakit lagi, terus dorang masukkan Pitocin nih! Huhuhu! :( Ohh! More info about Pitocin, click here, here and here! :)
- Around 14:00ish plak, the same Nurse datang balik. Kali nih, dia nak keluarkan air kencing plak! Mak aiii... I thought dorang siap² letak or pasang beg air kencing tu kat my toottt, rupanya tak! Nurse tu cakap, every 2 hours dia akan datang and buangkan my air kencing! Haaa... Nak tau how she did it!?? Dia "cucuk" or masukkan saluran/tiub kat dalam saluran pundi kencing I, then without I kencing or teran untuk kencing, my "pee pee" akan keluar dengan sendiri and masuk bag yang tersedia tuh! I tak rasa pun air mengalir. Tup tup bila nak penuh dah bag tu, Nurse tu akan urut² and tekan² sket my ari² untuk kasi saki baki air keluar. Huishhh! I tak suka process keluarkan air kencing nih tau!! Sebab........ 1; Nak masukkan tiub kat my toottt tu ada rasa sakit sket! Tak selesa!!! 2; Bila Nurse tu nak tarik keluar tiub tu, I rasa dia tarik cam ganas sebab terasa lagi sakit dari bila dia nak masukkan! Cam nyilu² gitu... Urghhh!!! After the Nurse blah, I complaint kat my Husband. I cakap... "Tau tak! Sekarang nih bukan rasa sakit contraction lagi, tapi rasa sakit kene seluk and nak buang air kencing tuh!". Dua tuh yang sakit okehhh... Huhuhu! :( (Note: No contraction pain yet eventhough dah pasang Pitocin. Tapi kat CTG machine ada laa tunjuk contractions tapi tak reti nak baca laa! :P)
- Ohhh... At slightly before 15:00 (3pm), Nurse masuk bilik lagi. Dia tanya, dah rasa sakit ke? I cakap lah belum. Ntah laa. Maybe I dah rasa, tapi tatau nak describe camne. Pastu Nurse tu gi check something at the Pitocin machine (tatau lah machine ke apa, I sebut jer! :P) then keluar bilik balik.
- Ohh my! Around 15:00ish (3pm+), I dah start rasa sakit. Huhuhu! :( Sebelum rasa sakit lagi, I dah dok recite surah² and ayat² apa yang patut. Nih bila dah mula rasa sakit, lagi kerap dok baca itu ini. Huhu! At the same time, my lovely Husband dok monitor CTG machine tu gak to check on my contractions. Sessi menggunakan "Breathing Techniques" pun bermula. Berguna gak gi Antenal Class kat An-Nur hari tu. Bila I rasa sakit jer, I try to apply the techniques... It worked so far! :)
- Err... Tapi kan! Ntah nape few times jugak CTG machine tu stopped buzzing and went dead tau! Kelam kabut I... Few times jugak kena soh my Husband panggil Nurse to check on it! I risaukan our baby... :( And due to our baby yang agak active bergerak dalam my belly nih, sebab tu bacaan CTG asyik lari and sometimes tak berbunyi! (Note: I read in those links pasal Pitocin tu, kalau guna Pitocin baby kat dalam perut boleh stress sket! So maybe sebab tuh bacaan asyik lari jer kot sebab baby dok gerak²!)
- Aiyooo... FYI, disebabkan bacaan CTG asyik lari and banyak kali stop, so the Doctor decided to insert the "manual" or internal CTG into me!! Huwaaaa... I dah agak dah! The moment one Nurse masuk bilik tu and letak one weird looking thing on the CTG machine, I dah leh agak! Nih mesti nak masukkan dalam I... Huwaaaa! Banyak kali I rengek kat my Husband. I cakap yang I tak suka dorang masukkan itu ini kat bawah toottt I. Yer lah! Kalau nak tau, at that stage... Contractions pain, I boleh tahan lagi! Tapi bila Nurse dok seluk and tadah air kencing, ITU YANG BUAT I SAKIT!!! Pelik kan? :(
- Around 16:00ish (4pm), a male Doctor came in our room, accompanied by 3 Nurses. The Doctor informed me on the procedure that he's about to do for me. Tetttttt!! Memang betul apa I rasa! Dorang nak masukkan that "thing" into my toottt! Huwaaaa... Takot sehhh! I sempat lagi tunjuk muka sedey and pujuk Doctor tuh so that tak payah masukkan that "thing". Hahaha! Suka hati I jer kan! Macam lah Doctor tu nak dengar cakap I. Huhuhu! The Doctor refused to listen to me (as predicted), and explained on why he needs to insert/do it. Ohhh! Demi untuk our precious baby, I agreed! (Note: No other choice pun since the CTG machine asyik stop and tak dapat detect Baby Jr.'s heartbeat.). So yes, he inserted that manual CTG thingy into my toottt. How he did it!? What did I feel!? Ohh don't ask!! Haruslah sakit kan? Ehh... Tapi takde lah sakit sangat! Bila dia seluk tu (yes, automatic I terus ada experience di seluk oleh male Doctor! Malay Doctor plak tu! Huhuhu!) memang sakit and tak selesa... Tapi bila dia insert that "thing", rasa nyilu sket jer and tak rasa apa dah! Kejap jer dia buat! Tapi bab seluk tu lama sket laa sebab dia nak check my opening dulu. By that time, I'm already around 5-6cm dilated! Well, that's what he said laa... Huhuhu! Hmmm. So once Doctor tu dah masukkan benda tu, terus dengar heartbeat Baby Jr. dengan jelas and kuat! Takde dah samar² or tenggelam timbul cam earlier tadi by using the CTG machine. Tapi bunyi dia lain sket lah. Bunyi dia cam slow sket yang bunyi "dup dup dup" tuh. Heh! Legaaaa... :)
- Okay, iklan jap!! To all Moms-to-be out there, be prepared ya!? Sebab Labor Room tuh memang lah teramat sejuk! Dengan perasaan kita time tu yang nervous, takot, risau, etc etc... Yer lah! Perasaan campur² kan... Confirm lagi sejuk dibuatnya! Soooo... Sila lah pakai stocking tebal and bawak sweater skali! My experience hari tu, memang dah pakai stocking tebal, tapi sejuk tetap sejuk tau! Dah lah I kejap² demam, kejap² okay kan... Memang ber'sweater lah! Tapi tak pakai betul² lah sebab my right hand ada pasang drip kan, so letak sweater tu kat atas dada jer time baring tu... Huhuhu!
- Still around 16:00ish (4pm+), the same Nurse masuk bilik tu lagi untuk keluarkan my pee pee! Haihhh... Tak suka betul procedure tuh! Nyilu and tak selesa!! Plus, I hate that Nurse!!! Seriouslyyy... Dia tuh kerek sket! Cam tak memahami jer yang me nih first-time nak bersalin... Kerek okehh! Sib baik I tak take note nama dia siapa... Kalau tak, leh complaint kan kan!? :P :(
- Yeahhhhh... From 15:30ish (3.30pm+) onwards, my contractions makin lama makin kuat! Thanks to Pitocin!! :( :( Since jam dalam bilik tuh memang jarum dia bising sangat, me & my Husband memang selalu lah monitor masa kan! Especially me!! Asyik tengok jam² tuh jer sambil mulut non-stop dok recite ayat and surah itu ini! Sampaikan bila I nampak the clocks showed 16:00 (4pm), I siap cakap kat my Husband... "B, me kasi masa sampai 4.30pm jer! Hope by 4.30pm dah fully dilated! Sakitttt...". Lebih kurang camtu lah I cakap kat my Husband! Ntah nape I kasi half and hour jer kat diri sendiri untuk cepat² dilate! Ntah pape kan? Yer lah... I teringat, during Antenatal Class yang kitorang attend middle of June hari tu, one of the speaker ada cakap pasal ni. I mean, pasal "think and plan your labor". Hmmm. Kiranya kena think positive and kasi masa kat diri sendiri, berapa lama nak tahan sakit tu. Hishh! Camne nak explain ekk? Hmmm. Faham² sendiri lah yer. Hihihi! Tapi yang pasti, I nak cepat² dilate sebab contraction pain tu dah makin menyengit and getting stronger!!! Again, thanks to Pitocin!! :( :(
- Finally, 16:30 (4.30pm) berlalu macam tu jer...... :( I was still in pain and by this time, memang contraction dah teramat kuat! Tatau nak explain macam mana rasa dia... Sape² yang dah went through it, mesti tau! Huhuhu.
- Time nih dah macam² ayat and surah I baca!! Sakit sangat okehhh!! Thanks to my Husband yang tak henti² support me, pujuk me and bagi semangat kat me! Thank you, Baby!! :) Andddd... Yang membantu sangat bila contraction kuat datang, my Husband tau jer peranan dia. He would rub my back, urut² sambil pujuk² and kasi kata² semangat to me! Ohh that I takleh lupa... Urutan kat belakang especially kat pinggang tu memang berguna and berkesan nak kurangkan sakit!! Moms-to-be, sila take note of that, okay? :)
- At around 17:00ish (5pm+), the Doctor came in to check on my dilation again. This time, dah 8cm dilated!! Ohh my... Sikit lagi nak fully dilated nih! Sakit dah macam apa dah... By this time the "Breathing Techniques" yang kitorang belajar tuh dah tak brape berguna dah sebab sakit rasanya dah max sangat!! Tapi I tetap teruskan baca ayat itu ini laa... Huhuhu! :(
- Finally, at 17:30ish (5.30pm+)... A lady Doctor came in! My Husband di suruh keluar bilik cam biasa. (Note: Everytime they need to do anything to me; e.g: keluarkan air kencing tu ker, check on my dilation ker, etc... Memang my Husband kena keluar bilik jap!). Before that kan, before Doctor masuk bilik, I boleh terdengar bunyi bising² sket from outside the room. Then I ada terdengar bunyi Baby menangis! So I rasa ada orang baru pas bersalin kot... Heh! So when the Doctor came in, she checked again on my dilation, she said dah around 8-9cm open. Fuhhh. Berdebar okeh dalam sakit² tuh! Hehe.
- The Doctor cakap yang dia nak "tolong" I... Eventhough dia tak cakap apa yang dia nak buat, tapi I dah dapat agak that she's going to perform "Episiotomy" procedure on me! Huhuhu. Tapi sib baik tak rasa apa bila dia buat tu. Maybe sebab I memang tengah sakit sangat time tuh! I remembered what I told her. I said, "Doctor, tolong saya. Tak tahan sangat nih!". And then she macam korek² kat bawah toottt I macam dok cari or position'kan kepala my Baby ker apa, I pun tatau! Tapi memang rasa dia cam "korek²" lah kat bawah tu! Pastu dia tanya I ada rasa nak meneran (Read: Push) ke tak. I cakap tak sure. Then dia soh try push sikit². So based on apa I belajar during Antenal Class tu, I try laa push sikit². Then she asked me to stop. Then she "korek²" lagi, and she said,"Haa! Dah boleh dah ni! Panggil Husband dia!". OMG!! This is it!!!
- My Husband came in and duduk kat tepi kepala I. Sambil pegang my hand, he never stop supporting me! Macam² lah dia cakap nak kasi semangat kat I... Ohh terharu okeh! By this time, my legs memang the Nurses dah angkat letak atas benda apa ntah kat tepi katil tu. Cam dorang pasang² that thing, then soh I letak kaki atas tu! Yer lah... It's "delivery" time kan! Benda tu will help me during nak push² tu nanti. Huhuhu!
- Then she instructed me to start pushing! Whoaaa... Sape cakap nak "push" nih tak sakit!?? Sakit dia tak sama cam sakit contractions tu. Sakit dia lain sket but for me, still sakit lah! Memang betul rasa cam nak poo poo!! I siap leh cakap lagi time nak push tu. I cakap, "rasa cam nak berak!!". Doctor tu cakap memang lah rasa camtu. I tried to push tapi asyik nak angkat punggung! Woops! Biasa larr, kena bising ngan Doctor and Nurses. Hihihihi! Can't help it lah... Tengah sakit! So automatic nak angkat punggung! :P Tapi of course lah I dengar cakap kan... I tak angkat punggung dah and tried to push dengan semua tenaga and nafas yang I ada! Alhamdulillah tak rasa penat nak push... Tapi I macam tak rasa contraction datang time nak push tu. Sampaikan the male Doctor yang masuk bilik sebelum tuh pun masuk bilik kitorang. Mula² dia berdiri kat bawah I and tried to assist the lady Doctor, tapi bila dia nampak I dok angkat punggung je awal² tu, dia berdiri kat my pinggang lak! What he did!? He helped my delivery by pressing my belly, urut² ke bawah macam tolong tolak Baby keluar! Heh! He even said,"Ehh! Ni macam takde contraction jer tapi still push jugak. Boleh ker nak push nih bila contraction takde!?". Huhuhu! Me being me... Ada ker takde contractions, I still push jugak! Alhamdulillah laa tak rasa susah or penat nak push bila contraction takde! Yer lah... Bila contraction datang selalunya senang sket kan... :)
- Ohh! Tau tak... Ramai okeh dalam our Labor Room tu! There were 2 Doctors (1 male, 1 female) & some Nurses (dalam 3-4 orang), including my Husband & I... Meriah kan bilik tu!? Hahaha! :P
- I tak sure plak berapa lama I push and dari pukul berapa I push! Yang I tau, I push and push and push...
- At sharp 18:05 (6.05pm), Baby Jr. pun keluar!!!!! Bila Doctor letak jer dia terus atas my chest bila dia keluar tu, Baby Jr.tengah nangis! Menggeletar badan dia sebab first time tengok dunia... Heh! I peluk dia kuat sambil nangis²... Ohh terharu okeh! I pegang his tiny fingers yang dok menggeletar nangis tuh! Rasa syukur sangat²... Terus hilang rasa sakit! Serious, tak tipu! Memang rasa lega sangat and happy sangat²!!!
Can you spot my name on the screen!? This big screen is located at the lobby of the Dewan Bersalin... Ohh! Check out "Bilik 4"... :P- Sambil I hugged my Baby, one Nurse dok suck apa patut from his nose, etc. Then they showed me his gender. Saje jer dorang tunjuk and tanya I yang my Baby nih boy ke girl. I rasa dorang saje tanya sebab taknak kasi I passed out kot. Lepas I cakap "boy", they put him away untuk dibersihkan. Then another Nurse datang tepi I and asked me lots of questions too! I naik geram plak. Dah lah baru pas bersalin, banyak tanya plak itu ini. Dia tanya bila I masuk Labor Room, bila mula rasa sakit, etc etc. Betul lah tu kot! Dorang taknak I pengsan or tak sedar diri kot lepas penat bersalin tu. Hahaha! :P
- My Husband was with me all sepanjang masa tu. Rasa terharu sangat!! He azankan dan iqamatkan our Baby sambil nangis terharu+happy! He did it right inside the Labor Room! I could see his happy tears!! Awww... I love you, Husband! :)
- Ohh! FYI, I didn't take any painkillers. :) NO Epidural, NO Pethidine. :) I did query about epidural. Saje² tanya tapi kat Hospital Putrajaya on Weekends memang takde pakar untuk buat tu. On Weekdays jer ada! Hmm. I did asked for pethidine time sakit sangat² tuh tapi everytime I mintak the "pain killer" from the Nurse, ada jer yang alasan dia. Kena tunggu CTG result yang sesuai lah, kene tanya Doctor dulu lah, etc². Ends up, tak dapat pun! Huhuhu! Yang I ada amik sikit² pun was Entonox. It's a type of
laughinggas yang memang dah tersedia kat each Labor Room. Kononnya kena hidu gas tu bila rasa sakit. Tapi hampeh... I tried tapi takde effect apa pun! Sampai Nurse banyak kali soh hidu gas tu tapi I buat tatau! Heh. Tapi bila nak push tu I hidu gas tu banyak gak kot. Pyscho sebenarnya sebab tatau nak buat apa, terus hidu gas tu banyak². Tup tup lepas bersalin, I lalok!!! Hahahaha... Ntah pape! FYI, gas tu bukan painkiller yang kuat untuk kurangkan sakit tapi just nak kasi kita khayal jer and kononnya leh lupakan sakit tu kejap. Hampeh jer!! :P
- Tapi bagus jugak I tak amik any painkillers kan... Alhamdulillah, I can say that I managed to go through it naturally! Yesss, I had a 'Natural Birth'! :) Alhamdulillah, Allah permudahkan segalanya... Sakit tetap sakit, tapi I bersyukur yang I sakit tak lama. Masuk Labor Room at 13:00 (1pm) and at sharp 18:05 (6.05pm) I dah bersalin! Plus, I started to feel the contractions pain pun after 15:00 (3pm) camtu sebab the Pitocin has started to take effect on me! Syukur sangat sangat sangat... Alhamdulillah........ :)
Yeaps!!
So that's the wholeeee journey, alright! Hope I didn't miss out any info/story... :P
Our Baby Jr. aka Adzryl Faheem is already 1 Month+ now... He's happily growing and being more demanding for his Mummy's milk! Hihihi! Yeap, alhamdulillah I'm still fully breastfeed (BF) our Baby! I can't promise that it'll be for 2 years, but I hope I'm able to do it for at least 6 months! Then after that, insya Allah... Kita cuma merancang, Allah yang tentukan! Sebab tuh I taknak sentuh bab tu sangat... So far, my milk pun cam cukup² jer kot! Tried to make some EBM stocks tapi belum dapat hasil yang banyak... Kalau dapat pump out my milk pun, esok lusa tuh for sure dah kasi Adryl minum! Huhuhu. So now I cuma direct BF dulu... :)
Alrighty, then!
See you in my next entry... Insya Allah kalau ada time nak tulis lah kan! Since jadik Mummy nih, busy sket lah... Hohoho! *alasan* :P
Take care, All!! Have a nice day ahead... ;D
P.S. Do excuse my grammar and ayat ntah hape. I typed this cepat² so tak sempat nak proofread before publishing! :P




15 comments:
me igt g..
bila abgLong kuar bilik nk gtau sume org, time tuh die nangis teresak2..smbil peluk mak..
nmpak muka dia happy sgt that time..
smpai me pun terharu nak nangis..
ehehe.. :P
p/s: miss adzryl..aritu mak pg, x ajak me pun..huhu~
i pun tk suka part nk keluarkan pee dgn check dilation tu. :(
betul2 labour room mmg sejuk..sy request another blanket sbb sejuk sgt..rupe2nyer sy demam..patut le badan menggigil..
Sy x merasa netural birth nk teran tu..tapi sakit nk beranak tu merasa le kan..dh lebih 12 jam sakit tapi masih 6cm dialated..last2 heartbeat baby pon dh turun, mommy demam..operate le akhirnya.
salam, congratzz akak :D! jmpe blog akak ni kat blog kak faizah.nevess btl bc akak nye entri ni.sy nye due awal jan.cuak2.hehe.doakan sy plak eh :D
complete n detail citer u.. i pun demam masa kat labour room..dahlah sejuk pastu dia letak nya kain basah yg ais tue..lagilah sejuk..huhuhu
huh...mcm leh ter-bayang2 jer aksi2 di dlm labour room tuh..coz sgtla detail!..eheheh boleh jadi rujukan ms depan nie.hehehhe
sedihla baca citer u.
nnt baby dh pndai bc blog ni nnt dia akn tau susah payah jerih nye nak kuarkn dia dr womb mummy...;)bertarung nyawa..sakit yg mmg takleh nk describe..huhu..
salam..1st time ni g blog ni..trs rase nk komen..
sy terharu laa baca entry ni..terkenang2 ms bersalin dulu..terkenang2 sakit kene seluk..terkenang2 sakit mskkan tiub nk buang air kecik..
tapi after 12 hours contraction..i masuk labour room pkl 3 ptg...n esok nye pkl 5 pagi kene tolak ke operation room sbb x leh bersalin gak..huhuhu..sadis oo sakit lama gile
nit, bagusla ader skrin tok update the status of the mummy in labour room...at least family yang kat luar taula prekembangan kt dalam..nie yg nk bersalin di Putrajaya,...ehehe bila ntah..insya Allah..doakan kein plak yer nit...
huu kite yg nangis bace entri ni :( terharu. iskk mcmmane la kita nnt...iskk. Kita ni penakot sikit bab2 bersalin ni, kita yg ngilu lebih huu :P
You go gurllllll!!!!...No painkillers...eheh.Laughing gas tu takder maknanya!...takder kesan pun!!. Ni dah abis pantang kan??? bestnyerrrrrrrrrrrrrr...
Congratulations and welcome to the club.
bersalin mmg sakit tp percaya sekejap jerk tue.. biler tgk anak alhamdulillah hilang rasa sakit.. i pandai ckp jerk tp takut nak bersalin anak no dua...
terharu....teringat ms me beranak... ape pun congrats!!
bila dah bace part ur hubby sentiase ade kt sebelah time ur contraction n deliver..i terus bisik kat anakanda dalam perut supaya dia nak kuar nnt, tgu sampai abah dia ade. :)
Post a Comment