Lets get this straight! :P
Actually, I dok pening sket fikir pasal ni. Please give me your MOST HONEST opinions as I really really reallyyy need to decide on this! Please?? Thank you. :)
High Pay VS Working Hours!??
What's with the title?
Okay, camnih...
Sebenarnya it's more like High Pay VS Low Pay VS Working Hours. Tapi I sajer pilih High Pay sebab ntah... Tatau nak tulis apa! Heh. :P
Well well well...
I think most of you tau what is my working hours kan?
Well, sebenarnya kan... Working late hours or senang cerita, working in Shifts ni memang pay dia agak tinggi laa. Why? Because... Other than the basic pay, we are given allowances too. In my case, my company gives us Meal Allowance & Relief Allowance. Combine both and you get RM500ish. Okay, I'm being quite transparent here, no!? Hmmm.
Okay, so add THAT to your basics, how much do you get? Tinggi tak? Hmmm.
So itu lah kelebihan kerja shifts ni. And I would recommend working ikut shifts ni to those who are still single & to be specific, yang belum berkahwin lagi. Sebab senang you nak kumpul² duit untuk belanja kawen. Hehehe. Plus, macam I... I work following the UK hours. So kalau Malaysia cuti, I tak cuti. I still have to work but if I rasa nak cuti, I kena cepat² inform my TL so that he can release me. (Read: Takot orang lain mintak cuti dulu so that's why kene mintak cuti awal². Meaning, eventhough it's Malaysia's Public Holiday, bukan semua orang leh cuti! Get me?) But, if you takmo cuti, then just work macam biasa and for the specific day, you can claim the Public Holiday OT!! So meaning, you'll get double pay on that day plus you can claim the Transportation expense!! Best kan? For me, sangat best especially when there are 2 or 3 Malaysia's Public Holiday in 1 month! Perghhh... Next month tu jadik kaya jap! Hihihi. Okay, information² ni macam dah over plak kan! :P
Hmmmm.
Okay, next... It's about the working hours!
Kalau tadi dah cakap pasal pay or salary, now lets discuss pasal working hours plak. Okay, ramai dah tau working hours me at the moment is the earliest from 15:30 till 00:30, and the latest is from 16:30 till 01:30. Okay, ada PRO & CONS tau kerja masa ni.
PROs
- I can spend more time with my dear baby during daytime & will only send him to the Nursery at around 15:00ish. :)
- My Husband will normally fetch our baby back at around 20:00 so kalau kira², tak sampai 6 hours pun our Adzryl dok kat Nursery tu, which is good! :)
- My Adzryl tak banyak minum susu sangat at night, so siang tu untungnya sebab I'm with him so dapat laa nak direct BM him lama mana yang dia nak. Plus, I tak perlu nak sediakan banyak EBM for the Nursery sebab hantar si tecik kat situ kejap jer. :P
- I can bathe my Adzryl during daytime so ada laa another bonding time with my baby other than BF tu kan. :)
- Boleh basuh baju si tecik and our clothes banyak kali!
- Boleh buat house chores. :)
- Kalau my Husband tak kerja, leh kuar jalan² sana sini before gi kerja! Hihihi.
- No heavy traffics all the way to work which is ohh so heavennn! :P
- Balik kerja pun takde jammed ker apa. Tenang jer! :)
- Bila malam, nak perah susu senang sket sebab malam selalunya susu banyak! Alhamdulillah... :)
- Gi kerja lambat sebenarnya best tau! Sebab relax jer rasa, tak rushing². Ntah nape rasa camtu. Even my colleagues pun rasa best bila masuk keje lambat. :P
CONs
- Balik lambat & tengah malam!! :(
- Eventhough takde jammed bila balik kerja, but there are less cars on road so keadaan jadi amatlah sunyi sepi. Well you know, the roads in Cyberjaya agak gelap & creepy kalau tengah² malam. (But I'm used to it anyway!) Huhu.
- Tak dapat nak mandikan si tecik bila petang or malam. :(
- Tak dapat nak cuddle my Adzryl to sleep. Iskk! :(
- Miss the moments of being with my 2 babies; Hubby Baby & si tecik Adzryl. :(
- Bila balik kerja lambat, I susah nak tido. Balik awal ker at 00:30 or balik lambat at 01:30, I for sure akan tido around 03:00ish and sometimes at 04:00. Huhuhu.
- Tak dapat nak makan with dear Husband. Pagi or Lunch memang laa tak dapat nak spend time sama², nih dinner pun tak sama². Iskk! :(
- Paling tak best, tak dapat nak spend time with my loved ones. :(
Hmmm. Okayyy... Nampaknya I dah ala² melencong from my topic kali ni. Ini ala² introduction lah sebenarnya. Heh.
So lets get more serious now! :P
Hmmmmmmm.
Okay, people!
What IF... IF I get a Normal Hours job BUT the pay offered is low!?? Hmm. Low as in, lower than my current pay.
Sebenarnya benda nih dah lama I fikir. Sebab... Memang kalau kerja normal hours, selalunya memang takde allowance kan? Most companies memang jarang kasi allowance² nih. Kalau your company ada kasi, memang you're one of the lucky ones lah! Hihihi.
Hmmm. Sebab apa I tanya pasal ni? Sebab... Honestly, I'm currently looking for a daytime job rather than shifts work so yeah, I tatau laa whether okay ke tak nak tukar ke normal hours kalau the pay yang new company tu offer akan jadi rendah. Berbaloi kah nak berhenti kalau pay rendah? Hmm.
But, to think more about it..... Walaupun pay tu akan jadi rendah, tapi I dapat kerja normal hours kan!?? So more time can be spent with my 2 babies!! Awwww... :)
So what do you think!?
Okay ker tak okay I tukar kerja, kalau I dapat offer kerja normal hours tapi gaji yang dioffer tu rendah!? Berbaloi kah!?? Maklum laa... Zaman sekarang nih, banyak nak pakai duit. Plak tu barang² for babies bukan murah yerrr. Huhuhu.
Or...
Should I just stay with my current shift job & continue life macam sekarang!? Ohh by the way, eventhough I kerja ikut UK hours... Tapi kerja Monday to Friday jer, so Weekends tetap I free! :)
Ohhh... I'm confused!
Help me, people!??
Do leave me some sincere & honest opinions, okay!?
Many thanks!! :)




17 comments:
isk.. syaz bakal mengalami situasi macam akak suatu hari nanti, sebab nurses kan kerja shift ni.. ada orang cakap kerja shifts ni dapat extra $$$, boleh urus anak (if masuk kerja petang) tapi kalau working hours is better sebab sabtu tak perlu kerja.. bole jalan2 = )
pasal $$$ tu, biar la suami membanting tulang 4 kerat, kan tanggungjawab dia.. hehe = )
Knits..for my opinion..mmg normal working hours diorg pay low dr mcm kita dpt skang..but ur hubby kerja jugak rite?i don't think this is a big problem for you. But still.. u earning sbb u keje jgk..I bet u nak spend ur time dgn si tecik u yg comel lg cheeky..(haiyo..geram tgk) more right?
soklan melencong dr jwpn..Knits, adakah anda mau berpindah ke company lain..ehehhe..kenapa? y? hehehhe..apa2 pun good luck to u k..
as view of HR person [chewaaah].
i vote for normal working hours bcoz biasala mummy2 cam kite ni nak spend time ngan anak lebey kan?
duhet mmg penting,tp anak lagi pntg.beside hubby u keja pon gaji ok kan :) kite ni keja nak ckpkan mana yg kurang + nak reward coz dah penat blaja dulu [to me la].
the best way istikharah :)
btw u amek course ape dulu?
kot nanti ade vacant kat opis i,bole i rekmen :)
babe...
ikut kata hati u....mana yang u rasa terbaik for ur babies(hubby&adzryl)...u pilihlah yg tu...
insyaAllah...dimana ada kemahuan...di situ ada jalan...think whats the best for u and ur family...apa yang u pilih....adzryl akan faham...mommy dier buat yang terbaik utk dier...and i know ur hubby will sokong apa je decision u...
bagi i...u kerja normal working hours pun..insyaAllah adalah rezeki u...anakkan pembawa rezeki? ;)good luck in whatever decision u make..
take care...kiss adzryl for me...
for me, i'll choose normal working hours.. more time for family (both hubby + baby)
but if u're happy with ur current company, then why the need to resign? takut u move to another company with normal working hours but u dislike the working environment pulak.. (this things happen kan?)alamak, i pulak dah pening..
but, for me ,the best choice is.. normal working hours la.. bile hubby cuti, u pon cuti.. =)
owh, keje govt dpt allowances.. hehhe! =p apply kat govt la.. haha!
hmm...knits u tau kan i pun berhenti kerja dulu for my babies(ceeeh nak guna term baies jugak macam u)..and sampai sekarang i tak pernah menyesal sikit pun tho gaji dia agak jauh berbeza than tutoring macam sekarang..
tapi sekarang I dah percaya,rezeki anak memang akan ada..
dont worry..apa pun keputusan u, I sokongs...
=)
i rasa part duit lebih tu kene pada husband, bukan pada kita. wife keje utk ringankan beban suami. so i rasa pempuan xyah keje lebih2.
i rasa tgjw sbg isteri & ibu tu should be on the top.
rezki insyaAllah sentiasa ada :)
tp u decide laa sendiri. yg mana important, yg mana urgent. wah ni dah mcm 7habits training. kene discuss dgn husband dulu :)
just my 2cents.
Kalau i, i pilih untuk bersama babies tersayang...hihihi.. normal hours mcm org lain..so, u pun tak feel weird.. pasal income tue, for me pun, leave it to husband.. sbb husband i pun pernah ckp, u keja, duit u tue utk u.. the rest, i tanggung... hihihi... lagipun Knit, kenapa u nak gi jugak kat tempat yg offer u low income.. apa kata u demand gi cari keja kat tempat lain.. buat mcm i.. setahun sekali tukar keja..hahaha.. so that u can demand a lot dr nak tggu naik gaji kat ofis sdiri... hihi.. private company byr banyak woo.. kan? apa pun, Adzryl comes first Knit.. kalau ada rezeki tak ke mana.. pasti ada rezeki tue... dun worry.. yang penting, usaha! apa kata fadzril? dah discuss with him??
Sy pon pernah keje shift lu..12hours shift..sebulan 15/16 ari je keje..len cuti..gaji mmg syok..tapi jauh nun di kuantan.
Tapi b4 kawin saya decided tukar keje yg jauh lebih rendah dr gaji keje shift tu. Sbb sy rela korban kemewahan utk bersama dengan "keluarga"...
So yg penting u set ur goal la..U nk kemewahan or more time with family..so senang skit wat decision..
family is ur life..so family comes first.
..thats only my cens for ur solutions
i think u've got it~
betul kata amie..kalau rezeki tak kemana....better cari keje normal working hours kalau dah ada anak..duit cerita ke dua..kesian baby adzryl..
tak dpt bayang kalau i di tempat u knit:(
i pon pilih u working hour. rezki tu ade kat mane2, mcm komen2 yg lain beri..keluarga adalah lebih utama. Adzryl pun akan cepat membesar. sure u taknak tetinggal moment2 waktu adzryl masih kecik ni utk diberi perhatian kan? :) nnti u akan rindu sgt2. so buat yg terbaik utk your family nita ;)
vote for normal working hour..cr kije lain tp demand gaji jugak k..mn tau ada rezeki yg lebih baik di luar sane..maria pn nak cr kije lain..kije yg leh balik on time..
salam..nak tumapng bg opinion..
keje working hours best..
sy keje working hours tapi ada hari yg kene keje 24H + the next day, i always pray my husband will be super rich some day so i don't have to work like this :P
anita darl...
(wah, mcm mukadimah warkah gitu).. :) ehehe, now Na keja normal working hours. it's just I still have to work on FT public holiday as I serve for TFC's all around Malaysia.. Still sehari je kan setahun?? Start keje 8.45 am and kalau takde hal, by 5.45 pm dah leh beransur.. Sangat mudah kan?? Tapi Na apply for demanding job which requires more energy, efforts, time from me.. Commencing on 04/01/10. Dari kerja yang mudah, ke kerja yang susah dan menuntut Na stayback and so whatever.. (pay : of course higher). Ramai fwens yang ckp why Na chose to do that bla bla bla, tapi kena ingat masing2 punya impian, matlamat hidup masing2. My current job is not sooooo me! So, I need to CHANGE. And insya Allah my new job akan bagi Na more experience, skills, etc.. Terpulang la Anita. Apa yang penting, U must discuss with ur hubby and make an arrangement of those related ie bb sitter, transporation etc. Mmg leceh sket tp the outcomes insya Allah.. Tentang quality time with hubby and bb. U urself has to give more... (smoga Allah merahmati ibu2 semua) Letih? For sure.. Tapi apa yang lebih penting berbanding the loved ones... So Anita, tepuk dada tanya IMAN.. Jgn lupa consult with ur family, FIL.. Dan jangan lupa yang di ATAS.. As, He knows what best for us!! :)
anita..i used to work in s..y before..balik kerja tgh malam..travel lagi.i balik dr oversea hubby's turn pula kena travel.sbb we all in same area.then masa i pregnant.i rasa tak larat dah kerja mcm ni.eventho gaji i consider quite high juga dat time..plus with the OT..tp i fikir sampai bila i nak kerja lewat camni.hubby ke mana..anak ke mana.my rezeki baby kut.in my 3mon preggy,i dapat offer jadi lecturer kat GMI..and gila heaven jadi lecturer ni..goyang kaki byk..hehe..so my advice,jgn pk duit..pk kat anak and hubby kita..
maybe u boleh cari keje lain yg gaji ok with normal working hrs. kalau i, i prefer office hr than shift, senang nak plan schedule..
Post a Comment