Finally!!

As the above ticker shows, I'm 30 Weeks Pregnant today!!
Weehooooo... ;D
Mesti you guys dah bosan dengar nih... But, OMG!! How time flies... :P ;)
Uhmm, Husband & I are on leave today due to both Check-Up (at An-Nur) and Scan appointment (at KKSK) this morning & evening...
Ohh!
There's GOOD NEWS and
Hmm. Where to start eh? Lets start with the not-so-good-news okeh!
*
*
*
*
*
***
There are actually 2 news yang tak best nih... Huhuhu!
Firstly, blame on my absent-minded'ness lately... Sebenarnya I forgot to tell you yesterday that my Check-Up appointment with Dr. Kham this morning was
But yeah... Being a lovely Wifey to dearest Husband (perasan sudahhh! :P), I tried to cover our morning plan with another activity! Yer lah... Taknak bazir cuti kan! Hmm. So remember I mentioned about one Clinic in SK yang offer a 3D Ultrasound Scan?? Yeap! Husband did surveyed the Clinic yesterday (after work) and it's good to know that we can go there directly (anytime during their business hours) without having to make any appointment... Phew!! Lega dengar... So we changed our plan & had a quick session at that Clinic! :)
Well, to tell you the truth... This is actually our 3rd time trying to capture our Baby Jr. in 3D-view! My ohh my... I think Baby Jr. nak surprisekan Mummy & Daddy dia lah... Mind you, I love the new Clinic (not so new though as they've been operating for almost 2 years now tapi kitorang baru perasan the Clinic! :P) & the Doctor... Dr. Leong, the OB, is very friendly and informative!! Rasa sangat best buat so-called quick Check-Up with him as he explains everything!!! Even the Scan machine pun ala2 canggih gitu!! Hihihi... Tapi sayangnya kan... Baby Jr.'s position tadi sangat tak sesuai untuk nak capture in 3D-view... Alarrr!! Frust Mummy tau Baby!! Tapi sib baik I tak laa frust sangat cam kat VC hari tu sebab eventhough this time still tak dapat nak capture his image in 3D-view, but the normal 2D ultrasound scan that Dr. Leong did for me dah cukup berbaloi dah!! Sebab dia explain macam2... Tunjuk itu ini... Every part dia tunjuk! Husband pun rasa cam dah ala2 "Detailed Scan" plak! Hihihi! And the charge for the ultrasound scan & consultation pun tak mahal... RM65 jer!! Not so much as compared to An-Nur or tempat lain... Ohh! Maybe sebab takde urine test kot?? Hehe. Takper lah... Janji this time kitorang puas hati! Tak dapat 3D-view pun takper lah... Redhaaa! ;D
Ohh! FYI, the Clinic's name is... Equine Park Women Specialist Centre! Or in Bahasa Melayu, it's "Pusat Pakar Wanita Taman Equine"... :)
So meaning, dalam pada the not-so-good-news yang our Check-Up appointment with Dr. Kham is postponed, tapi it's kind of a "good news" too to us sebab dapat buat a quick Check-Up and ultrasound scan with Dr. Leong! I'm glad tak sia2 cuti kitorang hari ni... :)
I have ONE "good news" pasal Check-Up with Dr. Leong nih... Nanti I cerita kat part "GOOD NEWS" jap gi okeh! Simpan dulu wat masa nih... Hihihi! ;D
Okay!!
So the next not-go-good-news is.......
Remember I told you I had the repeat MGTT Test on last week's Check-Up at KKSK?? Well... Lets say... BAD NEWS, people!! The next day after the Check-Up (which was on last week's Wednesday), my Husband received a phone call from one of the Nurse in KKSK... Ohh berita yang sangatttt tak best!! I have extra glucose in my blood!!!! Yikesss!! That scares me sangat2 okeh!! Tak sangka result MGTT kali nih, I failed!!! :( :( Tatau what caused that to happen... Pemakanan ku kah? Minum banyak air manis kah?? Aiyakkk... Don't know how to react to this! Tapi sedih laa... Nak kata I makan banyak benda manis2, I jenis yang suka spicy food! Jarang laa nak amik yang over manis nih... Sure I tolak tepi! Tapi kan... I rasa my daily drinks yang caused the bad result!! :(
Nak tau apa yang I minum almost everyday!?
I drink Milk, Soya Milk & Milo!!! I think yang manis2 tu maybe came from either Soya Milk or Milo laa... Ohh how saddd!! Lepas nih I have to control my diet especially my drinks intake! Huhuhu... Risau plak!!
And paling paling palinggg tak best sebab due to that "failed" MGTT Test result, from now on... Once every 2 weeks I have to go to KKSK and amik darah 4 kali dalam sehari!! Ohh... My... God... Scaryyy okeh!! And this amik darah session will start this upcoming Thursday!! Ya Allah... Risau nyer lahh!! So memang awal2 lagi Nurse yang call tu dah cakap, nanti mintak MC sebab I memang kene datang every few hours once untuk amik darah hari Khamis nih which is from 08:00 till 22:00!!! Mesti korang tertanya-tanya kan... Bukak lagi ke KKSK kol 22:00 nih?? The answer is.... Of course NOT! Tapi sebab "kes" I, so someone will come over and jumpa I depan Clinic to take my blood during end of business hours! Aiyayaiii... Cam takot lah plak nak gi Clinic tu malam2 just to amik darah! I hope yang malam punya session nak amik darah tu, Husband will accompany me!! Well, he promised he will... Hehehe! So pagi2 tuh cam biasa lah... I kene gi KKSK sendiri! Huhuhu... So it's kind of a pre-planned "MC" this upcoming Thursday... Iskk! Wish me luck, people! Hope kadar gula dalam my blood akan beransur kurang... Sedey and risau lah nak kene amik darah setiap 2 minggu sekali SAMPAI laa NAK BERSALIN nanti!! Huwaaaaa... Risauuu!!! By the way, the follow-up Test nih is called BSP!! :(
Ohh! My Husband said that it's temporary jer sebab Pregnant ladies memang ada high tendency untuk kene "diabetic" nih... Lepas bersalin selalunya akan hilang!
Ohh... Harap2nye laaa! I taknak ada "penyakit" nih for permanent!! Rasanya in my family history, takde lagi yang kene sakit nih... Huhuhuhu! So PLEASE pray for me, people... :(
So my dearest kawan2 especially my fellow Preggers-mates... Sila jaga pemakanan anda okeh!! Nanti tak pasal2 kene cam me... Tatau apa penyebabnya sebab I memang jaga makan sket since Pregnant nih (eventhough meal-time tu cam lari sket laa)... Huhuhu! :(
*
*
*
*
*
***GOOD NEWS***
Hmm...
Ehh! I ngantuk lahh...
My Husband pun dah tido nih! Nanti later I continue okeh!?
So stay tuned at this entry!!!
Nanti I update with the "good news" story & I'll put up some pictures too! No worries... :)
Err... Good Night, Everyone!! ;D




9 comments:
waaa...takutnya..milo tu consider bnyk gula ..pastu condensed milk pun bnyk gula dalam tu..so kene kurangkan skit anita..tapi kalau dah pregnant, kita pantang pun, kalau dah nak dapat, takleh nak watpe..;-(...hopefully, u ok..take care
knits, i pray for health and the safety of you and bb jr. insyaAllah, semuanya akan dipermudahkan dan dilindungi Allah selalu.
knits kena tabah dan sabar utk bb jr ek. i know it may not be as easy as i sound/say, but sabar and tawakkal is really the way to go.
so knits, aja aja fighting!!! - ain alida
Knits, sian u.. risau la pulak..harap2 sume ok..agaknya sbb tue la kena bt MGTT 2 kali kot.. kdg2 perubahan dlm badan nie kita tak tahu kan? take care babe.. cpt update yg good news ok...
Hope i tak apa2.. i risau kalau dgr org lain kena apa2...ishh...
ehmm nits, tak kesah sebenarnya nak minum milo and soya tuh.. just remember to top-up ngan banyak plain water as well... betul ckp fadzril, mmg org mengandung senang nak dpt diabetes, tp temporary saja. jangan risau2 ekk, jaga your sugar intake saja.
i'm not trying to scare you, but sooner or later doc akan cakap jugak.Pregnant lady yang ada diabetes, doc tak kasik overdue EDD. Usually, kalau baby tak kuar seblm EDD, doc akan suruh nit datang on EDD untuk induce. Ini normal practice actually.
kawan caza pun kena macam tu. but sadly, last2 caesar, sebab jalan tak bukak2 walaupun dah induce 3 kali. nak jadi teruk plak, mak dia marah cakap kenapa nak serah diri bila tak rasa sakit nak beranak. my mom pun cakap cam tuh. biasalah kan, org tua byk pengalaman bersalin.
tapi apa yang caza belajar dari my fren punya experience is, kita kena byk tanya doc pasal pro & cons. jangan dok terima je ape doc cakap. we need to question everything, then do a little bit research here and there. pehtu kalau rasa tak puas hati, get 2nd or 3rd opinion dari doc yang lain. of coz first experience nih byk kita harap pada doc. but some said, motherly instinct lagik kuat.
(isshhhhh i always end up comment panjang2.. grrrr.. heheheh maybe rindu nak borak2 ngan nits kat ur cubicle cam dolu2.. hehehe).
you take care dear.
dear,
bole x stop minum milo, kalo nak pun make sure no milk +sugar hehe..milo kosong gittuew..
susu plak please minum low fat milk only, like my case i minum anmum choc tu, since i mmg x minum susu lain..
bykkan minum air kosong since weather skang sgt panas, nanti dehydrated plak. hehe..
take care tau!
Ariba: hi Ariba! yeah.. now kene banned all the manis2 drinks... kene minum lots of plain water n susu biasa2 jer.. thx ya! u take care too.. :)
Ain: Ain dear, thank you sooo much!! yeah.. trying to stay positive here.. I tau this is temporary so will try my best to overcome it.. and reduce my sugar intake! insyaAllah.. aja aja, Ain!! wedding dah dekat tu.. ;)
Amie: Amie, no worries.. insyaAllah u takde apa! Hmm.. MGTT Test tu mmg kena buat 2 kali.. 1st time buat, result I okay.. takde apa2.. yg 2nd time buat nih yg kantoi.. tatau laa maybe within the period b4 that i byk sgt consume Milo laaa i rasa! sbb takleh minum Teh, so i lanyak minum Milo.. hahahaha! so yeap, have to control my sugar intake now.. thanks for ur concern! u take care too! :)
Caza: Mama Cazaaa... thanks for the info! yeap, Nit pun dah start wat research online.. kinda scary to read all those info.. tp Nit rasa, mine nih type yg they called "gestational diabetes" sbb dpt sakit nih towards the end of pregnancy.. so risau mmg laa.. tp kene positive and kawal pemakanan! tomorrow will be my 1st BSP Test at KKSK.. kalau in between amik darah tu i'm free, Nit drop by ur hse okeh.. rindu Afraaa!! (lari topic jap). hehehe! tu lah.. rindu nak bergossip kat my cubicle kat office gak.. haihh! see u soon, Mama! u take care too! ;D
Rina@Misbehave: dear, noted!! today dah start skip minum milo.. nak minum susu jer! btw, i mmg xleh minum anmum.. awal2 dulu minum anmum jer terus diarrhoea... haihh! so now mmg minum full cream milk jer.. huhuhu! thx.. sy akan minum air kosong byk2 from now on!! habis lahh gi toilet slalu pasni.. hahaha! ;)
simpati dgn nita. Erm kene kurangkan la ape yg perlu nita, its for u and your baby kan? Tp die bole ilang ke since terkena diabatis mase pregnant? Apepon, take care ok :)
Hanie: yes dear.. thanks! mmg kene kurangkan apa yg patut.. hmm.. pregnancy diabetes nih slalunya akan hilang lepas dah bersalin.. tp kalo sugar intake still tinggi gak, of course leh jadik permanent.. huhu! tp mintak dijauhkan laa.. husband said, as long as sugar intake dijaga, kejap jer kene diabetes ni.. so no worries! have to always think positive!! takleh runsing2 nnt effect me & baby.. hihihi! thx Hanie.. u take care too.. :)
Post a Comment