Monday, January 18, 2010

6.5 Months Old

Hi, people!

It has been almost a week since my last post kan? Tak tau laa apsal malas sangat nak update. There are lots of things to share tapi memang takde masa nak update kat office. Kat rumah memang susah sket laa nak update kan because memang focus kat si tecik. (Read: Husband conquer laptop sebenarnya! Hihihi. Peace, Hubster! :P)

Hmmm.

So how's everyone doing?

Me? I'm good tapi ada tak sihat sket2. Huuuu. My Adzryl? He's fine & very2 active these days. Tak larat... Hikk! :P

Well, today's my Adzryl turns 6 Months 2 Weeks old. Meaning, dah 6 bulan setengah. Lagi half a month to 7 Months! Woww... Cepat nya!!! :)

Lets see what are his milestones sampai ke hari ni.

Adzryl's Milestones @ 6 Months 2 Weeks
  • During his 6th Month Check-Up, just like I thought, Adzryl didn't gain any weight since last month! Seriously... That got me worried sangat2 tapi bila tengok si tecik and his active'ness. I think it's quite normal. He's still an active baby despite berat tak naik langsung. I rasa sebab tu kot berat dia tak naik. Sebab dia tersangatttt active!! Hikk. :)
  • At exactly 6 Months old, my Adzryl weights 6.5kg. Kecik kan? Tapi semangat okeh badan dia. Lenguh bila angkat lama2. Heeee. ;D Ehh tapi his height/length is 69cm tau! Hmm. I rasa cam Nurse tu salah check because I saw macam between 70-72cm tapi apa² jer lah. Terima jer lah Nurse tu cakap 69cm! Next month nak check lagi. Heeeee. :P
  • Fret not! Because at exactly 6 Months 5 Days old (Read: 5 days lepas dah mula makan), Adzryl gained 500 grams and up till today, berat dia maintain jer. Hikk. So yeah. My Adzryl now weights 7kg!! Weee... ;D
  • Adzryl tasted his first solids on his 6th Month birthday! His first solid food is plain rice cereal. :)
  • Has started to move forward rather than "reverse" few days before he reached 6 Months old. :)
  • Has started to master his new found skill, which is crawling!! Yes, my Adzryl has started to crawl almost perfectly at 6 Months 10 Days old. Bravo, my angel! :)

Video taken today at 6 Months 2 Weeks old. :)
  • Can sit with support tapi Husband & I takmo biasakan pegang si tecik dalam position duduk sebab nak biar dia belajar duduk sendiri. Hikk. :)
  • At times while crawling, he will do this one silang kaki action and by the look at it, my MIL thinks that our Adzryl will sit soon. Sebab cara dia bengkokkan kaki tu macam nak duduk. Hikk. Mummy will wait for that moment, sayang! Meanwhile, keep on practising! Lambat ke cepat, I'm always proud of you! :)
  • Suka panjat-memanjat. Yesss! Si tecik suka panjat badan Mummy & Daddy dia bila kitorang tengah baring. Aiyakkk. Bahaya lah, sayang! There was once when dia tengah panjat belakang badan my Husband and suddenly he lost control and jatuh kebelakang. Sib baik atas carpet. He cried tapi lepas I pujuk2, dia active balik panjat-memanjat. Aiyakkk. :P
  • Lately nih, my Adzryl tends to wake up in the middle of the night and cry... Macam mengigau or had bad dream gitu sebab mata dia tertutup. Sometimes dia bangun and nangis nyaring2. I think dia mengigau sebab siang banyak main. Hishh. Ntah lah. Kalau dia terbangun camtu, I terus sumbat boob & BF him to sleep. Hmmm. Ada tak sesape yang baby dia camtu? I perasan yang Adzryl jadi camni bila dia dah 6 bulan. Mengigau jerrrr... Haih!
  • Sometimes, separation anxiety menyerang!!! Hikk. Tak tau kenapa. Kadang2 tu, dia takleh berenggang ngan I. Even if I slowly walk to the kitchen, dia akan pandang jer I dari I bangun sambil berjalan... Then bila dah jauh sket, dia mula tersedu-sedu nak nangis. Then kalau I tak pandang, dia nangis terus lah. Even my Husband nak pujuk pun tak jalan. Kena gak laa I pusing balik and once dia nampak I, terus senyap. Bila I angkat dia, lagi dia suka. Aiyakkk. Susah lah camni, sayang. Mummy nak buat kerja. Pastu macam mana Daddy nak jaga malam2 masa Mummy kerja!? Huhuhu.
  • Dah makin pandai tunjuk rasa marah. Hikk. Kalau dibiarkan lama2 atas bouncer tuh, mula laa jerit2 soh angkat. Sometimes masa dok jerit2 tu, dia pandang jer I and give me the "kesian" look as if saying 'Mummy, pick me up please!!!'. Wahhh. Pandainya anak Mummy kasi signals yer! :P
  • Today, as at 6M2W... I realized that my Adzryl dah bosan with his food. He's bored with the plain rice cereal eventhough I mix it with vegetables puree and he's also bored with Farley's Rusks. Can you believe that? Mula2 rasa dia cam suka sangat and excited everytime it's meal time. But now... Even Rusks pun dia tak suka! Hish. I walaupun dah besar still suka rasa biscuit tu okeh. Tapi Adzryl macam dah bosan. Susah nak kasi dia habiskan his food. Haihhh. Help me, Mommies! What to feed him now?? Clueless jap. :(
  • Food that my Adzryl has tasted until today (Read: 2 weeks eating solids)... Plain Rice Cereal, Farley's Rusks, Heinz Apple, Heinz Organic Vegetables (Pumpkin & Sweet Potato), Heinz Organic Sweet Baby Vegetables (Sweet Potato, Potatoes & Sweet Corn), handmade porridge (with Carrots & Ikan Tenggiri). :)
  • Makin kuat menyusu. Yes, I still fully BF until today. Alhamdulillah. :)
  • Since Adzryl dah mula makan, I dah start kasi dia minum air masak. Tapi sometimes jer laa kasi bila rasa2 dia dahaga and masa makan. :)
  • Since last week, Adzryl tiba2 buat satu face expession baru. Klakar sangat sebab expression muka dia tu macam ala2 berkerut muka cam banyak masalah. LOL. Nanti lah kalau sempat nak capture the expression, I'll snap some pictures! :P

Alrighty.

Nanti kalau ada yang nak tambah lagi, nanti2 I add on in the list okeh.

Got to go now. Will write again soon!

Take care, people! :)

7 comments:

Mrs. Amie said...

Knit, I rasakan yg dia terbangun2 tue bukan sbb dia ngigau.. Qaira pun mcm tue.. after consult with doc, dia kata baby yg nak tumbuh gigi always like that.. mcm tido tak nyenyak.. and kejap2 terbangun.. maybe dia rasa tak comfortable..

For food tue, try la mcm2.. better home-made cook la.. bt puree banyak2.. i selalu mix spinach, carrot n pumpkin + fish stock homemade jugak ok! hihihi.. so, ada rasa sket.. ha, u blh bt vege stock jugak. campur celery etc etc.. oh, teething biscuit, yogurt, and cheese jugak dah boleh makan ok! ada jual yg baby punya..

And.. qaira pun sama.. ta mahu duduk lagi dlm swing dia.. suruh org angkat mengamuk2.. apatah lagi dlm car seat.. jgn harap even dah trained dia dr kecik duduk kat situ.. it's not work la.. separation anxiety tue.. huh, mengadanya Qaira klu dia bt2 nangis bila org lain dukung dia.. tak nak tak nak! ish ish.. Yg paling best Qaira nak makan pun dah tak nak duduk dlm swing aka bouncer tue.. jgn harap! Hahaha.. dah besar dah baby kita.. mcm2 perangai dah boleh nampak.. so sweeeetttt..

Ok, dah panjang... babe, ada gosip! hahaha...

jetsetter said...

urmm rasa mcm smalam je adzryl ni I jumpa, skang dah 6 mths!ayyo cepatnya..nway cant wait to se u!Muah

ARIBA said...

so cute...adzryl dah crawling..ayra pun dah crawling..but on and off dia menyelar..

about food, ayra makan plain rice cereal jek..Try bagi Farley, dia tak berapa suka..;-p..takde masa lagi nak try other things..i pun nak trylah buat sendiri, mix it with vege..

pasal separation anxiety tu memang sangatlah ketara..kalau satu hari ngan ayra, memang kene layan muka dia jek ar..pegi jauh skit sure jerit..

e'eh..samalah cam ayra..malam2 ngigau..tapi mata kejam..i pun buat sama cam u..sumbat jek boob..hehehe..terus diam..rasanya lebih kurang kot milestones baby2 umur camtu...;-)

Lea Shmea said...

adzryl ni mommy's boy la. manja dgn mommy dia ya. :))

Anonymous said...

kakLongggg. Me dah cite. cepat2 upload latest pix of Adzryl. heheeee. :)

FrH said...

good for him .. dah naik pon weight .. hadzim @ 6months dah 8kilo, tu pon ada org ckp dia xsemangat .. haih!

anita, i mostly bg home made food. selalu bg buah .. avocado, pisang, pear, betik, avocado + banana. hadzim mmg suke. this week i nak try oat & banana (blend dulu oat). maybe u can try jugak .. :)

hadzim dah xbrape kuat menyusu sejak start solid. i xsure bagus ke x .. huhu. but in the other hand, its good for me sbb xpayah top up dgn fm :)

same progress dgn hadzim dah crawling!! tp hadzim dah duduk sendiri dah :)

good luck adzryl!! badan ringan mesti cepat jalan nih :)

Zila said...

wah cepatnya dah crawl! hebat!