The day our baby turned 6 Months young is the day that we decided to give him the very first solids food.
Yes, it's exactly on his 6th Month Birthday! ;D
Awwwwww...
Dengan perasaan yang campur² (Read: I lah tu. My Husband memang dah lama excited! :P), balik jer dari our Adzryl's 6th Month Check-Up, we went for Lunch and terus balik sebab nak kasi dia makan. Heeeeeeee... Memang excited first-time parents nih tau! :P
Well, dari last night lagi I dah prepare & allocate my breast milk siap² sebab takmo hari ni kelam kabut nak cari susu. Hikk. Well yes, I'm still using my breast milk to feed him. On BF, insya Allah I akan teruskan selagi susu masih ada. :)
Hmmm.
So well, people!!
We are proud to announce that our little baby is soooo ready for his first solids!!
Awwwwwwwww... Look at this!
Double awwwwwwwwwwww........ Hihihihi! ;D
Well, his first taste of food is the plain rice cereal from Nestle! Well, I've read somewhere yang brand Nestle for baby food tak elok. Tapi since I believe it's being made and produced in Malaysia, so I trust the brand for now. Future nanti kalau betul² tak elok or memang betul² memusykilkan, nanti I stop kasi. Hmph!
Husband & I sajer jer kasi rice cereal yang plain or original flavor dulu sebab nak kasi dia biasa rasa nasi. Ehh. Betul ker nasi? Hikk. :P Once he's okay with that, then baru kitorang nak add sket isi² lain macam sayur ker, carrot ker (Read: I hate carrots!! But I taknak my baby pilih² makan. I know that carrot is good tapi I jer yang memang tak suka rasa carrot tu. :P), broccoli ker, salmon ker (Read: I love salmon sooo much! So my baby pun kena suka makan salmon! :P), etc etc...
We'll give u a variety of food to taste ok, sayang? Tapi a big NO to sweet² food, oily² food, junk food, dan yang sewaktu dengannya okeh! Adik² sekalian (Read: Abby & AdikSa), sila monitor sekali apa food yang kemungkinan Mama or Mak nak kasi kat si tecik saya tu ekk. Takleh simply kasi dia makan apa² tau! It's for his own good so memang kena monitor! Hohoho. :P
Ohhh!
It's really fun to see our Adzryl eats.
Sangat comel!
Sangat comot! Haha.
Well, I guess it's the right time for our Adzryl to eat. When he eats, memang bersungguh-sungguh makan tau. Siap marah bila I lambat suap or tarik spoon from his mouth. Hihihihi. Comel sungguh anak Mummy & Daddy nih tau! :)
Ohhh FYI, 1st day ni Husband & I decided nak kasi dia makan 2 kali; Lunch & Dinner. 1st day ni jugak kitorang kasi 1 spoon of rice cereal jer untuk dia rasa² dulu. Esok lusa baru nak increase the amount sket². :)
Ohhh tapi kan... Malam tadi tak kasi rice cereal pun sebab we had dinner outside at Alamanda. Masa tengah dinner tiba² si tecik merengek plak so kebetulan I memang dah standby bawak Farley's Rusks dalam my handbag. So bila si tecik macam takmo dok diam and rengek² kasi susu sume tak kena, so I patahkan half the Rusks biscuit and gave to him. Surprisingly, Adzryl terus diam!! Then dia senyap jer, enjoying his first biscuit! Awwwww.... So cute!!! Balik rumah jer, I kasi dia sambung makan another half of the biscuit. Tapi sebab dah kenyang kot (Read: OTW back, I dah siap² BF dia dalam kereta) so dia makan tak abis. So apa lagi, Mummy dia nih laa yang habiskan lagi suku biscuit Rusks tu. Hihihihi. Sedap!!! Memang tak pernah fail rasa sedap biscuit tu kan? Dari dulu lagi I memang suka biscuit tu! Hikk. ;D
Oh well.
That's our very first experience as first-time parents to give our first baby his very first solids food. Awwwww... Banyak betul perkataan "first" yang I tulis kan? Hihihi.
Husband & I sure can't wait to let our Adzryl try other food SOON! Like one of my friend said, it's TIME TO EXPLORE!! *wink*
Take care, people!
****Again, the picture is courtesy of my darling Husband. Love you, baby! ;)
*
*
*
*
*
*
*
*
*
P.S. Happy 6 Months Birthday to my Adzryl's Birthday Partner, Isyraf!! Nanti kita jumpa lagi kat PD okay, Isyraf & MommaIelya? Well, yes! My Adzryl has a Birthday Partner!! Yayy! Both my Adzryl & Isyraf were born on the same date! Cuma my Adzryl tua sket dalam sejam lebih jer dari Isyraf! Kebetulan kan? Heeeee... ;)





13 comments:
Mia mmg tak serasi langsung dgn nestle product..mesti cirit jadinya..apsal tah..tapi heinz ok
Siti -- heh. ye ke? Adzryl so far okay. tp nnt nak kasi try Heinz & Gerber gak. or mana2 brand yg halal. :)
mmg seronok tgk baby mkn kan? comot2 somemore.. hihi! so far, i've been giving aleesya nestum jugak.. so far so good.. every week i tukar flavor coz nnt muak. heinz and gerber i bg on weekends, but now dah sebok nk buat porridge sendiri.. lgpon those products mcm agak masam je, esp the juice. if keluar mkn, i pon bg farley's or mashed potato.. hehe! i suggest start bg mkn sekali sehari dulu for a few weeks, then later 2 kali sehari. that's what my daycare principal thought me la, to monitor how ur baby would react to a certain food..
happy 6 months birthday to adzryl.
i lak start bagi isyraf makan masa dia 24 weeks. mula-mula i bagi nestle cereal gak.
tp start 1 jan aritu i start bagi porridge.
btw tak sabar nak jumpa u ngan adzryl kat PD nanti. ;)
Adzryll..comotnya dia... hihihi.. Qaira makan pun bersepah tau.. Lagi pandai, dia keluarkan balik food tue.. ahahha.. sabar jela! babe, nnt kat PD bolehlah kasik dorang makan sama2.. i suap Adzryl plak.. u suap Qaira..hahaha... bestnya!
Ala, any brand la babe.. as long as our baby can take it kan.. perhaps nestle punya product tak suit for other baby, tapi dgn baby kita ok.. conclusion, try sume brand.. sbb mcm2 taste kan?
1st of all, happy 6 months old adzryl dear!
comotnye dia makan..sedap ye?? :-)
masa I bg mkn kira for the 1st time pun excited & nervous..sengih² sambil suap dia hihihi
kira pun so far ok je ngan nestle nestum tu & same like lina..tukar² flavour gak
nanti bile u dh start masak porridge for him mesti lg excited!
bestnya adzryl dah start mkn! hehehe comel je pic dia comot2 tu. before u know it, they'll be walking soon enough! haihh cptnya diorang membesar.
wah adzryl comotnya mkn..em tp tetap comel..he looks enjoy his first solid..anyway happy 6 month from auntie maria..;)
wowwww
dah mknnnn makin gebu lerrr camni.haihhh nxt time jumper mesti dah berat.
babe 1st solid i bg harriz was nestum rice *bkn yg cmpur susu tau*..sampai la dia dah redy for porridge... hehe..nestum is okay la babe, i sbg seorg baby pd zaman dolu2 mmbesar dgn nestum jgk ...then baru la real porridge..dun worry. trust ur instinct dear..muahh to u adzryl!!
nanti bila u start masak bubur nasi tuk dia, u tgk dia makan abis, lagi u seronok.hehe.
tapi i wiken je la masak bubur, wikdays alya makan nestum jugak.
entah bila la ada guts nak bangun pagi masak bubur nasi untuk dia.huhu.
Insyallah i berazam nak start monday ni.hehe azam 2010 ni.
mak i kata kalo nak senang, sebelom tido masak bubur kosong dulu then simpan dlm fridge.
subuh tu panaskan balik then baru masukkan lauk dlm bubur tu then biar masak kejap then walla!! :)
hik2x comot2 pipi dia makan .. bab2 excited nk bg 1st solid food memang serah kat mommy la..i pon sama kui3x
adzryl faheem yg amat comeiii :) hehe,welcome to solidfood world.my faheem pn dh start mkn nestle's rice perisa apple,twice a day.w'pun umur lum 6bln lg pon..hehe
Post a Comment